Analiza clientilor – cum stabilesti care sunt cei mai buni clienti ai tai?

De multe ori in activitatea unei firme se pune problema restructurarii portofoliului de clienti. Daca la inceputul activitatii esti dispus sa preiei orice client pentru a dobandi experienta si a castiga piata, pe parcursul evolutiei business-ului tau iti vei pune la un moment dat intrebarea daca beneficiile pastrarii unui client nu sunt inferioare costurilor pe care le genereaza. Este cazul, de exemplu, al un client al unei firme de contabilitate pentru care tariful aplicat e unul mediu, care intarzie mereu cu plata facturilor de contabilitate si in plus aduce documentele cu intarziere si  incomplet. La o analiza de portofoliu, in cazul unei restructurari, un astfel de client va fi printre potentialii clienti la care vei renunta probabil.

De asemenea, analiza clientilor este necesara si atunci cand doresti fidelizarea unor clienti cu volume mari, prin acordarea de discounturi, de exemplu.

Iata cum poti sa analizezi singur aceste lucruri, ori de cate ori doresti, fara sa fie nevoie sa soliciti rapoarte contabilului tau, daca esti utilizator al programului de gestiune Smart BILL:

Primul pas este sa accesezi sectiunea Rapoarte:

Aici vei gasi o multitudine de rapoarte, grupate pe trei sectiuni: gestiunea incasarilor si platilor, analiza vanzarilor si achizitiilor si gestiunea stocului.

Analiza clientilor se poate face pe baza urmatoarelor rapoarte:

  • Evolutia soldului pe client – este un raport care iti prezinta soldul final la sfarsitul fiecarei perioade dorite.

Ce informatii poti desprinde din acest raport ?

  • Poti urmari ce expunere ai pe acest client, luna de luna ;
  • Daca soldul este constant la un anumit nivel inseamna ca respectivul client are achizitii constante de o anumita suma si ca isi plateste facturile la timp, in sold existand doar facturile curente.
  • Daca soldul creste de la o perioada la alta trebuie sa vezi mai departe motivele : clientul nu isi plateste facturile si ele se acumuleaza in sold sau are achizitii de volum din ce in ce mai mare.
  • Fisa clientului – este un raport care raspunde in detaliu intrebarilor generate din raportul precedent.

 

Astfel poti vedea in fisa clientului daca exista incasari sau daca a crescut numarul de facturi de la perioada la alta.

Daca observi ca exista numai facturi si nu si incasari trebuie sa incepi sa te intrebi daca nu este bine sa actionezi mai prudent in tranzactiile viitoare cu acest client.

  • Facturi neincasate – este raportul prin care poti sa vezi “din prima” care sunt clientii rau -platinici.

Raportul prezinta, pe fiecare client in parte, soldul neincasat si componenta acestuia si mai mult, poti alege sa vezi:

  • toate facturile sau
  • numai cele care sunt in termen sau
  • numai pe cele cu termenul depasit.

Analizand aceste rapoarte vei putea concluziona:

  • daca un client este rau platnic sau nu: daca intarzie platile sau nu plateste deloc;
  • daca un client are achizitii constante de la tine sau nu sau mai degraba acestea sunt sporadice;
  • daca exista volume de vanzare in crestere sau dimpotriva in scadere;
  • care este suma totala a vanzarilor in decursul unei perioade si ce procent din vanzari reprezinta aceasta.

Toate aceste informatii sunt disponibile in Smart BILL si pot fi accesate si interpretate cu usurinta chiar si de catre cei care nu sunt specialisti in domeniul financiar.

Le poti utiliza si pentru a face previzuni ale vanzarilor si incasarilor din perioada urmatoare.

Articole similare